画像における映り込みのマッティングと合成

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Abstract

Our method handles reflections in a plane with small undulations, for example, a water surface with waves or a glossy tabletop. During the matting stage, our method first estimates the transmission color, which is assumed to be uniform, and then calculates a reflection image and alpha matte based on user markups. However, accurate extraction of the matte becomes challenging when a plane has small undulations because these create perturbations in the matte. We therefore propose a filter that can refine the matte effectively. In the compositing stage, the reflection of a composited object is synthesized by ray tracing in real time. We demonstrate the effectiveness of our method through comparisons with ground-truth data and results using natural images as inputs.

概要

提案手法では, 映り込みのフレネル反射を考慮したマッティングを行い, その情報を用いて挿入した物体による新しい映り込みを合成する. 提案手法では基本的に水平面の映り込みを対象としているが, 水面に生じる波の細かな凹凸を考慮した, 写実的な映り込みを再現することが可能である. 提案システムにおいて,ユーザは対話的に物体画像を動かしながら映り込みを編集できる.

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Publication

  • 遠藤 結城, 金森 由博, 三谷 純, 福井 幸男, "画像における映り込みのマッティングと合成", 第146回グラフィクスとCAD研究会, 2012-2. (GCAD 賞受賞, H24 情報処理学会・山下記念研究賞受賞)
  • Yuki Endo, Yoshihiro Kanamori, Yukio Fukui and Jun Mitani: "Matting and Compositing for Fresnel Reflection on Wavy Surfaces," Computer Graphics Forum (Proc. of Eurographics Symposium on Rendering 2012), Vol. 31, No. 4, pp. 1435-1443, 2012.