Weavy: カード織りのためのインタラクティブデザインシステムと制作支援
Interactive Card Weaving Design and Construction
概要
織り物は古くから行われており,縦糸と横糸を組み合わせて織ることで布を作りだすものである.中でもカード織りはとても単純で簡単な織り手法で,色のついた織り糸と穴の開いた四角いカード状の板があれば他には何も必要ないため,初心者でも手軽に行えるものである. 一方,織り柄をデザインすることは手作業であり大変である.織りデザインは1)それぞれの縦糸の色,2)カードの穴に通す際の縦糸の通す向き,3)それぞれのカードを回転させる方向と回転させる回数,などの要素によって決定する.また,できあがりの1目1目の形状は,正方形ではなく,カードの回転方向によって異なるため,それを反映したデザインをする必要がある.そこで,我々はカード織りを対象として,インタラクティブにオリジナルな織りデザインを行えるシステムを提案する.デザイン支援に加えて,カードに縦糸を通す際の制作支援も備えた.また,初心者を対象にユーザスタディも行ったので報告する.
Abstract
We propose an interactive system to assist in the design of original weaving patterns and their construction. 'Card weaving' is a very simple and easy weaving method. However, the textile patterns are typically designed via a laborious manual process. The final textile design is determined by 1) the color of each warp yarn, 2) the direction of four yarns passing through each card, and 3) the direction and number of rotations of the cards. The user first designs the color of warp yarn in the matrix of m ~ n cells (m is the number of holes in a card and n is the number of cards). The user can design a long woven band using a slider bar when he/she wants to design a band without repetition or independent rotation of the cards. The system automatically considers some constraints, such as the number of colors and the rotation direction of the cards. He/she then passes the yarn through the hole of each card using a construction guide. Finally, the user creates a real original weaving using these cards and yarns. The system also provides a construction guide assists a guide to assist manual weaving construction process.
Video
Publication
- Yuki Igarashi, Jun Mitani, "Weavy: Interactive Card-Weaving Design and Construction," IEEE Computer Graphics and Applications, vol. 34, no. 4, pp. 22-29, July-Aug. 2014, doi:10.1109/MCG.2014.77
- 五十嵐悠紀,三谷純: 「カード織りのためのテキスタイルデザインおよび制作支援」,芸術科学会論文誌 Vol.13, No.2, pp.97-106, 2014. (PDF)
- Yuki Igarashi and Jun Mitani. Interactive Card Weaving Design and Construction. ACM SIGGRAPH 2013 Talks, Studio, Anaheim, Jul. 2013. (PDF)